شمع چهلسالگی «فجر» امروز فوت میشود/ «کرونا» حاضر، «دبیر» غایب!
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۷۳۲۷
خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در تازهترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۳۹» روایتگر متن و حاشیه سیونهمین جشنواره فیلم فجر بودیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز دوشنبه ۱۱ بهمنماه و همزمان با اولین روز اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با اولین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
چهره روز؛ مهدی زمینپرداز
از بازیگران دهه شصتی سینمای ایران است که هرچند اولینبار در فیلم «کیفر» ساخته حسن فتحی نقشآفرینی در سینما را تجربه کرد اما با حضور در نقش شهید حسن باقری در مستند «آخرین روزهای زمستان» به کارگردانی محمدحسین مهدویان خوش درخشید و در ادامه تبدیل به یکی از چهرههای ثابت در ترکیب بازیگران فیلمهای مهدویان تبدیل شد.
مهدی زمینپرداز که همچون هادی حجازیفر، دیگر بازیگر چهرهشده در فیلمهای مهدویان، برخاسته از صحنه تئاتر است، به رغم پرکاری نسبی در عرصه سینما، بهشدت گزیدهکار است و جز حضور ثابت در فیلمهای مهدویان تا پیش از این تنها در دو فیلم «دیدن این فیلم جرم است» و «تروا» سراغ همکاری با فیلمسازان دیگر رفته بود.
امروز و در اولین روز اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره اما شاهد رونمایی همزمان از دو نقشآفرینی متفاوت او خواهیم بود. زمینپرداز در دو فیلم «بی رو» و «مرد بازنده» ایفای نقش کرده است و اکران این دو فیلم در روز نخست جشنواره فرصتی است تا او بهصورت ویژهتر زیر ذرهبین رسانهها قرار بگیرد.
زمینپرداز در فیلم «بی رو» که به داستان زندگی علیرضا بی راوند دروازهبان تیمملی ایران میپردازد، نقش یک مربی فوتبال را ایفا میکند و در فیلم تازه محمدحسین مهدویان یعنی «مرد بازنده» هم ایفاگر یک آقازاده بهعنوان یکی از کاراکترهای منفی فیلم است.
مهدی زمینپرداز در جشنواره امسال فیلم «علفزار» را هم دارد و باید دید آیا نقشآفرینیهای او در این سه فیلم به چشم منتقدان و مهمتر از آنها داوران جشنواره خواهد آمد.
حاشیه روز؛ کرونا «دبیر» را از «فجر» گرفت!
«در ابتدا علائم مشابه سرماخوردگی بود و برنامه داشتیم که نشست رسانهای جشنواره را برگزار کنیم اما با اطلاع از ابتلای ایشان به کرونا ناگزیر از تغییر برنامهها شدیم.» این جملات بخشی از توضیحات یزدان عشیری مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در واکنش به انتشار فراگیر شایعه ابتلای دبیر این رویداد به ویروس کرونا بود.
مسعود نقاشزاده که برای نخستینبار قرار بود سکانداری مهمترین رویداد سینمایی کشور را عهدهدار شود، در بدترین زمان ممکن تسلیم ویروس منحوس کرونا شد تا فرصت همراهی فیزیکی با این جشن را لااقل در روزهای ابتدایی از دست بدهد.
چالش کرونا و سویه تازه آن یعنی «امیکرون» برای جشنواره چهلم اما جدیتر از این حرفهاست. سال گذشته و با وجود محدودیتهای شدید اعمال شده در دعوت از مهمانان و اصحاب رسانه به سالن اصلی جشنواره در برج میلاد، مسئولان وزارت بهداشت هر از گاهی ضمن ابراز نگرانی از کیفیت رعایت پروتکلهای بهداشتی، حتی حرف تعطیلی جشنواره در میانه راه را پیش کشیدند؛ این نگرانیها در جشنواره امسال قطعاً صورتی مضاعف بهخود خواهد گرفت.
براساس آمار ثبتشده و نقشههای فراگیری کرونا در استانهای مختلف کشور، ایران در آستانه موج ششم کرونا قرار دارد و همین واقعیت هم شرایط برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر، بهویژه با توجه به تراکم بسیار بالای مهمانان در برج میلاد را با تردیدهای جدی مواجه کرده است.
البته الزام اصحاب رسانه و منتقدان به بارگذاری کارت واکسیناسیون در مرحله ثبتنام برای حضور در جشنواره، تا حدودی میتواند برطرف کننده این نگرانیها باشد. تغییر در چیدمان صندلیهای مرکز همایشهای برج میلاد و رعایت فاصلهگذاری در محل استقرار مخاطبان در سالن اصلی اکران فیلمهای جشنواره از دیگر تمهیداتی است که مسئولان جشنواره برای مدیریت شرایط کرونایی به کار بستهاند.
در زمینه اکران فیلمها در سینماهای مردمی نیز با اعمال ظرفیت ۷۰ درصد، تاحدودی شرایط برای اعمال فاصلهگذاری در سالنها فراهم شده اما به گفته برخی سینماداران هنوز سازوکاری برای میزبانی سینماهای مردمی جشنواره از مخاطبان واکسنزده تعیین نشده است.
نکته روز؛ تدارک سیما برای همراهی با «فجر»
انعکاس و بازتاب رسانهای طبیعتاً یکی از مهمترین وجوه حائز اهمیت برای هر رویداد سینمایی است. جشنواره فیلم فجر بهعنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور هم هر ساله در مقطع برگزاری سهمی ویژه در فضای رسانهای کشور به خود اختصاص میدهد.
همزمان با برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، تلویزیون که بالغ بر یک سال است سهم برنامههای سینمایی در آن به حداقل ممکن رسیده بود، با تدارک سه ویژهبرنامه به استقبال این رویداد رفته است.
برنامههای سینمایی تلویزیون همزمان با اوجگیری بحران کرونا و به تبع آن تعطیلی سراسری سالنهای سینمایی، به کما رفتند و برخی از آنها بهطور کامل تعطیل شدند، در این میان «هفت» پس از مدتها دوری از آنتن، اولین برند سینماییای بود که به آنتن بازگشت. برنامهای که اجرای آن را همچنان محمدحسین لطیفی برعهده دارد و قرار است بهصورت «غیرزنده» طی ایام برگزاری جشنواره چهلم هر شب روانه آنتن شبکه سه شود.
مسعود نجفی مدیر سابق روابط عمومی جشنواره فیلم فجر که تا همین سال گذشته و جشنواره سیونهم حلقه رابط اصحاب رسانه با برگزارکنندگان جشنواره فجر بود، امسال با برنامه تلویزیونی «سینمایش» پوشش رسانهای این رویداد را برعهده گرفته است. برنامهای که طی ایام برگزاری جشنواره هر شب از شبکه نمایش به مرور مهمترین اخبار روز جشنواره چهلم میپردازد.
برنامه «سینما ملت» هم دیگر برنامه تلویزیونی است که قرار است بهصورت ویژه به پوشش متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بپردازد. این برنامه هر شب از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
پیشنهاد ویژه؛ فیلم «مرد بازنده»
همیشه از فیلمسازان کنجکاویبرانگیز در جشنواره فجر بوده است؛ فیملسازی که استمرار حضور هفتسالهاش در «فجر» باعث افت کیفی آثارش نشده و هر سال رونمایی از فیلم تازهاش حرف و حدیثهایی به همراه داشته است. چه زمانی که فیلمهای تحسینشدهای چون «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را به جشنواره فرستاد، چه زمانی که فیلم غیرمنتظره «شیشلیک» را در ژانر کمدی ساخت و حتی هوادارانش را شگفتزده کرد!
محمدحسین مهدویان حالا «مرد بازنده» را به جشنواره چهلم فیلم فجر رسانده است. فیلمی در ژانر معمایی و پلیسی، که بازیگران اصلی آن جواد عزتی و رعنا آزادیور هستند و همین ترکیب کافی است تا فیلم یادآور تجربه مهدویان در شبکه خانگی یعنی «زخم کاری» باشد.
مهدویان در فیلم تازه خود قهرمانی متفاوت را خلق کرده که کمتر در سینمای ایران میتوان مشابه آن را سراغ گرفت و شاید همین اتفاق تبدیل به برگ برنده فیلم در برقراری ارتباط با مخاطبان جشنوارهای شود.
از نکات جالب «مردبازنده» همراهی ابراهیم امینی با محمدحسین مهدویان در مقام فیلمنامهنویس است؛ فیلمنامهنویسی که از همان پروژههای ابتدایی مهدویان یکی از همراهان نزدیک او هم در مقام نویسنده و هم در مقام انتخاب بازیگران بوده است.
فیلم سینمایی «مرد بازنده» امروز و در دومین سئانس اکران فیلمها در خانه جشنواره، روی پرده مرکز همایشهای برج میلاد میرود.
کد خبر 5412723منبع: مهر
کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر مسعود نقاش زاده مهدی زمین پرداز محمد حسین مهدویان چهلمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران فیلم کوتاه چهلمین جشنواره تئاتر فجر رادیو صبا موسیقی ایرانی سازمان صداوسیما سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر هنرمندان تئاتر نقاشی حسین مسافر آستانه موزه سینما سریال ایرانی جشنواره موسیقی فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر محمدحسین مهدویان رویداد سینمایی اکران فیلم ها جشنواره چهلم زمین پرداز مرد بازنده برج میلاد مهر سیمرغ رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ مرتضیعلیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همهچیز مقدم است
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن» عنوان کرد: من معتقدم که فیلم اول باید به تعریف سینما و قصه گویی نزدیک باشد و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین برنامه از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» با بررسی موضوع جنایی و فیلم «بیبدن» از شبکه نمایش پخش شد
بخش اول «هفت» به نقد فیلم سینمایی «بیبدن» اختصاص داشت که با حضور امیرقادری و رضا صدیق برپا شد.
رضا صدیق در ابتدا بیان کرد: من میخواهم قبل از بررسی فیلم به اتفاقات اخیر در منطقه گریزی بزنم و بگویم محور مقاومت اگر تا پیش از وعده صادق یک موضوع پراگماتیک منطقهای بود، اکنون به یک ایده ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شده است. سینمای هالیوود نسبت به اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل سکوت کرده؛ این در حالی است که در اعتراضات داخلی ما، رسانههای امپریالیستی مانند بازجو به دنبال بازیگران و سینماگران ما بودند، اما به بازیگران خودشان اجازه اظهار نظر نمیدهند و هرکس در این موضوع موضعگیری کند، قطعا نابود خواهد شد. این قضیه نشان از این است که آمریکا در امنیت ملیاش با کسی شوخی ندارد.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: هالیوود ۱۰ الی ۱۵سال اخیر اهدافش بسیار تغییر کرده و فرمایشی شده است. من همیشه میگویم صد رحمت به دهه شصت خودمان که حتی اگر سختگیری وجود داشت، اما حامی مستضعفین بود.
رضا صدیق درباره «بیبدن» اظهار کرد: از نظر من این فیلم بدون شخصیت و وسط باز است که تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم «بیبدن» از موقعیتهای دراماتیکی که میتوانست قصهاش را نجات دهد، هیچ استفادهای نکرده است. موضوع قتل در فیلم یک موضوع ثانویه است و نقطه قوت فیلم بازی درجه یک الناز شاکردوست است. همچنین باید بگویم که گذر زمان در این فیلم اصلا پیدا نیست و گویی در فیلمنامه اصلا به آن اشاره نشده؛ ما در نهایت با ریش قاتل متوجه گذر زمان میشویم.
امیر قادری در ادامه بیان کرد: موضوعاتی مانند قصاص یا جنگ مفاهیم پیچیدهای هستند. از نظر من «بیبدن» وسطباز نیست و اتفاقا اینکه با چندین زاویه نشان مساله قصاص را بررسی میکند؛ نقطه قوت فیلم است. امتیاز بزرگ فیلم بازی بازیگرانش است؛ اما میتوان گفت که لحن تلخ و یکدست فیلم، کار را خراب کرده است. این فیلم خاکستری است و اگر کارگردان سلیقه بصری بهتری داشت، قطعا فیلم شیکتری میشد و شلختگی الان را نداشت.
صدیق در ادامه گفت: «بیبدن» فیلم بازیگران است نه فیلمنامه و کارگردانی. مساله فیلم قصاص نیست بلکه شخصیت خانواده قاتل است. «بیبدن» یک فیلم حیف شده است چرا که موضوع بسیار جذابی دارد.
بهروز افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در یک فیلم بتوان تماشاچی را وارد دالان تجربههای مختلف کرد، بسیار مهم است تا تماشاچی داستانهای متفاوت را تجربه کند. از نظر من بهترین بازی این فیلم متعلق به گلاره عباسی است.
در ادامه رضا صدیق منتقد نسبت به اظهار نظر یکی از مدیران نماوا راجع به سینماگران و حواشی آن بیان کرد: هر کسی میتواند در سینما سرمایهگذاری کند؛ اما قرار گرفتن سرمایهگذاران در چرخه فرهنگ سرنوشتی مانند نماوا دارد که در حال ورشکسته شدن است. طرف دیگر صحبت من آن بخش از سینماگران است که معتقدند اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه، نزد سینمایی هاست. من باید بگویم این جمله خیلی برای سینماگران گنده است. شرافت نزد کارگران و معلمان ماست؛ شرافت یعنی بخش مستضعف جامعه. من باید بگویم که لطفا شرافت را متر نکنید.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: زنگ خطر این ماجرا جایی است که بعد از اظهار نظر این مدیر نماوا، مردم سمت او را گرفتند. میخواهم بگویم که دهه فرصتطلبی ۹۰ چه چیزی بر سر سینماگران ما آورده که مردم دیگر از آنها حمایت نمیکنند.
بخش دوم «هفت» به بررسی موضوع جنایی اختصاص داشت که با حضور مرتضی علیزاده کارگردان «بیبدن» و محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه برپا شد.
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن»، ابتدا درباره نقد رضا صدیق به فیلم، عنوان کرد: من معتقدم که سینما اول باید سینما باشد و قصه تعریف کند و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد. اینکه ما از اول فیلم تکلیف را مشخص کنیم که طرفدار قصاص هستیم یا خیر، خلاف قصهگویی در سینماست و این متر غلطی برای بررسی و نقد فیلم است. البته که نقد به منی که در قدمهای اولیه فیلمسازی هستم، بسیار کمککننده است.
محمدرضا نصراللهی در ابتدای صحبتهای خود گفت: به اعتقاد همه افرادی که پرونده جنایی را دنبال میکنند، «بیبدن» برگرفته از پرونده آرمان و غزاله است؛ هر چند که نویسنده فیلم منکر این موضوع باشد. باید بگویم که این فیلم در مجموع اصلا جنایی نیست و «بیبدن» یک فیلم اجتماعی درام است. در این فیلم موضوع از زاویه بازپرس بررسی میشود و به عملیات پلیسی و کارگاه آنچنان که باید نمیپردازد و نحوه قتل هم مشخص نمیشود.
کارگردان «بیبدن» درباره ژانر جنایی بیان کرد: سینمای هالیوود به شکل خالص ژانر جنایی را بررسی میکند، اما در کشورهای دیگر این ژانر با فرهنگهای مختلف ترکیب میشود. در همین راستا مضمونهایی به فیلم اضافه میشود که برای مخاطب از کشف معما مهمتر است. در «بیبدن» هم همین اتفاق رخ داده است. ما فکر میکردیم که مسائل دیگر از کشفیات کارآگاه برای مخاطب جذابتر است.
محمدنصراللهی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقدهای همیشگی من این است که از کارآگاهان و کارشناسان جنایی در متن فیلم استفاده کنند، نه در بخش تولید. به عنوان مثال این موضوع که تمام بازپرسها و پلیسهای ما در فیلم دختر دارند به یک کلیشه تبدیل شده و همچنین این موضوع که ماموران ما در فیلمهای ایرانی پا را فراتر از قانون میگذارند، واقعیت بیرونی ندارد و به یک کلیشه در فیلمها تبدیل شده است.
میز سینمای جهان برنامه «هفت» نیز به بررسی فیلم سینمایی «Dune ۲» اختصاص داشت که با حضور سیدحمیدرضا قادری و آرش خوشخو برپا شد.
سیدحمیدرضا قادری ابتدا گفت: یکی از متر و معیارهایی که در نقد شعر استفاده میشود، وجه خیالانگیز شعر است. من میپذیرم که افراد جوان با دیدن فیلم «Dune ۲» در سینما به وجد بیایند، اما در نهایت فیلم روی من تاثیر نداشت چرا که فیلمهای الان، ویرایش شده فیلمهای قبلیشان هستند. این فیلم صرف نظر از رمانش، برای کسانی که سینماباز هستند چیز جدیدی ندارد.
آرش خوشخو در ادامه این برنامه بیان کرد: در «Dune ۲» ماجرا پیچیده شده و به نظرم به فیلم تاجوتخت ربطی ندارد. فیلمهای این کارگردان سرد است و ما از زندگی مردمان این فیلم هیچ چیزی نمیبینیم و این سرما در تمام فیلمهایش وجود دارد. «Dune ۲» پر از تواناییهای فنی است و بازیگرانش به بهترین شکل انتخاب شدهاند. بیشتر از داستان فیلم جزئیات فنی فیلمش بسیار برای من جذاب بود. این فیلم مانند هر فیلم مهم دیگری تفسیر معاصر دارد.
امیرقادری نیز درباره فیلم «Dune ۲» اظهار کرد: کتاب بسیار فراتر از فیلم است چرا که مجموعهای از خردهای مختلف در آن دیده میشود. درک این کتاب از مسئولیت رهبریت یک قوم بینظیر است و به شدت تحت تاثیر خرد خاورمیانه است. من به شدت توصیه میکنم که ترجمه این کتاب را که بسیار روان هم است، بخوانید.
افخمی درباره این فیلم گفت: این فیلم تبلیغ آشکاری برای فراماسونها است و به شکل آشکاری برای بزرگنمایی و قدرتنمایی فراماسونی تبلیغ میکند.
بهروز افخمی در پایان این برنامه تاکید کرد: از این به بعد به امید خدا در پایان هر برنامه «هفت» یک تیتراژ جداگانه داریم؛ یعنی هر تیتراژ با برنامه قبلی فرق میکند. هر بار درباره یکی از استادان بزرگ سینمای ایران، چه آنها که از بین ما رفتند و چه آنهایی که در قید حیات هستند، برنامه کوتاهی ساخته میشود که در حاشیه تیتراژ میبینید و در برنامه امشب تیتراژ ما درباره علی حاتمی است که با فیلمهای علی حاتمی و موسیقی مرتضی حنانه از فیلم «هزاردستان» ساخته شده است.